18,9 C
Kozienice
środa, 22 maja, 2024
0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Którędy będzie przebiegać trasa kolejowa Kozienice-Warszawa? Za nami konsultacje społeczne

Popularne

Warto przeczytać

W czwartek 4 listopada odbyły się konsultacje online w sprawie nowego połączenia kolejowego Kozienice – Warszawa. Mieszkańcy mogli zapoznać się z propozycjami różnych wariantów tras.

Było to spotkanie informacyjne z mieszkańcami gmin: Kozienice, Grabów nad Pilicą i Głowaczów, dotyczące powstania nowego połączenia kolejowego. Konsultacje odbyły się w formie online. Jak podkreślali organizatorzy spotkania jego celem było zebranie opinii, uwag oraz sugestii od mieszkańców, które dotyczyły propozycji nowego połączenia kolejowego  pomiędzy Kozienicami, a Warszawą. Spotkanie to jest pokłosiem drugiego etapu programu Kolej+.

Kozienice w drugim etapie Kolej+

Podczas drugiego etapu kozienicki samorząd ma 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.

Konsultacje społeczne

Organizatorem spotkania dotyczącego konsultacji społecznych w sprawie sprawie nowego połączenia kolejowego Kozienice – Warszawa była firma BBF, która zajmuje się projektami inżynierskimi oraz studium wykonalności danych inwestycji, w tym właśnie kolejowych. Firma ta zaprezentowało studium planistyczno-prognostyczne dla nowego połączeni kolejowego Kozienice-Warszawa. Połączenie to miałoby zostać utworzone poprzez budowę nowej linii kolejowej i już istniejącej nr 8 na odcinku Dobieszyn/Warka – Warszawa Zachodnia. Projekt jest realizowany w ramach słynnego już programu Kolej+.

Zaprezentowano między innymi preselekcję trasowań. Dokonał tego przedstawiciel firmy BBF Łukasz Rak. Zobaczyliśmy tutaj, aż pięć wariantów, spośród, których wybrano dwa do dalszej rozwagi.

Pierwszy z nich to przebieg trasy rozpoczynający się oczywiście z Kozienic, a następnie przebiegający przez Łuczynów, Świerże Górne, Wolę Chodkowską, Studzianki Pancerne, Nową Wolę, Podgrodzie, Grabów nad Pilicę i tak, aż do Warki.

Drugi wariant nowej linii kolejowej także zaczynał się w Kozienicach i biegł przez Świerże Górne, Grabnowolę, Strzyżyn, Grabów nad Pilicą, Warkę.

Trzeci z wariantów rozpoczynał się tak jak poprzedni jednakże przed Grabnowolą następuje zwrot kierunku na Głowaczów, Miejską Dąbrowę, Dobieszyn i tak przez Stromiec, Strzyżynę, Grabów nad Pilicą i Warkę.

Wariant 4A opierał się na trasie Kozienice, Łuczynów, Brzóza, Głowaczów, Miejska Dąbrowa, Dobieszyn, Stromiec, Strzyzyna, Grabów nad Pilicą oraz Warka. Wariant 4B jest bliźniaczo podony do wariantu A, jednakże następuje mała zmiana w dojeździe do Brzózy co zawiera poniższa mapka.

Które z nich wzięto pod dalszą rozwagę? O tym przeczytacie dalej.

Zaprezentowano dwa warianty

Kolejno w prezentacji znalazły się dwa wcześniej wspomniane, wyszczególnione warianty przebiegu trasy. Pierwszy wariant cechował się małą odległością do Warszawy, która wynosiłaby 96,6 km. W drugim zaś ta odległość wynosiła 107, 7 km. Wariant pierwszy rozpoczynałby się w Kozienicach, a następnie prowadził przez Łuczynów, Świerże Górne, Wolę Chodkowską, Studzianki Pancerne, Nową Wolę, Podogrodzie, Grabów nad Pilicą i tak, az do Warki. Drugi z wariantów to z kolei Kozienice-Łuczynów-Świerże Górne, a następnie Głowaczów, Miejska Dąbrowa, Dobieszyn, Strzyżyna, Grabów nad Pilicą i Warka.

 

 

Następnie zaprezentowano podstawowe parametry tychże wariantów.

 

Na sam koniec pojawiła się oferta przewozowa.

 

 

Gdzie znajdowałaby się stacja w Kozienicach? Według planu stacja miałaby zostać umiejscowiona przy ulicy Alei 11 Listopada. Ta lokalizacja została uwzględniona we wszystkich wariantach.

Po przedstawionej prezentacji pojawiły się różne pytania. Jedno z nich, pochodzące od użytkownika „Gmina Głowaczów”, dotyczyło budynków do rozbiórki. Jak odpowiedział Łukasz Rak w tej sprawie nic nie zostało jeszcze przesądzone. Pokazano tym samym wstępny zakres tychże budynków, gdzie występują kolizje z zaprezentowanymi wariantami trasy.

Klub Miłośników Kolei – Kolej na Radom pytał z kolei o między innymi o to, czy rozważano lokalizację stacji pod wiaduktem na ulicy Radomskiej. Jak odpowiedział Łukasz Rak rozważano tą lokalizację, natomiast względy terenowe zadecydowały o tym i konsultacje z samorządem, który w swojej rekomendacji tego przystanku wskazał skrzyżowanie z ulica Alei 11 Listopada, co koresponduje także z kursowaniem Metrobusa, co ma przyczynić się do pełnej integracji tej stacji z wszystkimi częściami miasta.

Pojawiło się też pytanie dotyczące braku zatrzymań pociągów pasażerskich jadących z kierunku Radomia i Dęblina. Jak odpowiedział Łukasz Rak z firmy BFF, ideą tego projektu jest połączenie Kozienic z Warszawą i zakłada budowę nowej linii kolejowej. Budowa linii regionalnej pochłonęłaby znacznie większe nakłady finansowe.

Czytaj więcej

- Reklama -

Ostatnio dodane

Skip to content