20,2 C
Kozienice
piątek, 17 maja, 2024
0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

„Do pustych pociągów z Kozienic trzeba będzie dopłacać krocie”. Radny sejmiku Tomasz Śmietanka podważa zasadność budowy linii kolejowej Kozienice-Dobieszyn

Popularne

Warto przeczytać

To nie pierwszy raz, gdy radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego zabiera głos w sprawie budowy linii kolejowej Kozienice-Dobieszyn, która ma zapewnić dojazd mieszkańców Kozienic do Radomia i Warszawy. Zdaniem radnego nie 900, a 100-150 osób dzienne maksymalnie będzie zainteresowane skorzystaniem z dojazdów do stolicy naszego kraju.  

Z początkiem grudnia samorząd województwa zdecydował o dofinansowaniu budowy 23,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kozienice–Dobieszyn. Zarząd województwa przeznaczył na ten cel 45 mln zł. Umowę dotacyjną podpisali dzisiaj marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Rafał Rajkowski i burmistrz Kozienic Piotr Kozłowski.  

– To bardzo ambitny i potrzebny projekt, który zmieni komunikacyjne oblicze regionu radomskiego i znacznie polepszy komfort podróżowania z i do Kozienic. – To jeden z czterech mazowieckich projektów linii kolejowych, które zostały zakwalifikowane do programu Kolej Plus. Chcemy wesprzeć i tę inwestycję niebagatelną kwotą 45 mln zł. To ogromna szansa na rozwój dla miasta i okolic – mówił marszałek Adam Struzik

– Bez naszej pomocy finansowej projekt nie miałby szansy na powodzenie. Jego całkowita wartość to 321 mln zł, gminy muszą zapewnić 15-procentowy wkład własny do projektu. To aż 48 mln zł. Postanowiliśmy więc pomóc w realizacji tego ważnego dla mieszkańców Kozienic i ziemi radomskiej projektu. Nasz udział to 45 mln zł, czyli praktycznie całość wkładu własnego. Dokładnie tyle, aby zapewnić realizację i powodzenie tej inwestycji. – dodał wicemarszałek Rafał Rajkowski

Decyzję samorządu skomentował również burmistrz Kozienic Piotr Kozłowski, który nie krył zadowolenia z podjętych przez sejmik decyzji.

– Ta dotacja w wysokości 45 mln zł, jest najwyższą dotacją w historii Gminy Kozienice otrzymaną od Samorządu Województwa Mazowieckiego. Istotne wsparcie, bo to bardzo ważny projekt dla Kozienic, inwestycja bardzo droga, która musi mieć solidne fundamenty finansowe. Dotychczas otrzymaliśmy 85 % z funduszy rządowych, a teraz prawie 15 % kosztów inwestycji – czyli niemalże cały wkład własny samorządu – od strony Samorządu Województwa Mazowieckiego, za co jestem bardzo wdzięczny – stwierdził burmistrz Kozłowski. – Wspólnie robimy naprawdę wielką sprawę dla gminy, regionu i przede wszystkim dla mieszkańców.

Radny Śmietanka krytykuje

Decyzję o przeznaczeniu 45 milionów złotych na budowę linii kolejowej Kozienice-Dobieszyn skrytykował radny sejmiku Tomasz Śmietanka. Jak twierdzi – do pustych pociągów z Kozienic trzeba będzie dopłacać krocie.

– Moi Drodzy do Świąt został tylko tydzień. We wtorek odbędzie się sesja budżetowa Sejmiku. Niedawno Marszałkowie podpisali w imieniu Sejmiku umowę na 45 mln zł na nowe tory kolejowe 25 km Swierże – Dobieszyn. To podobna kwota, po uwzględnieniu wzrostu kosztów inwestycji i inflacji, jaką otrzymałem od Sejmiku w 2015 roku jako burmistrz na budowę Centrum Kulturalno-Artystycznego. Bez wsparcia Sejmiku Gmina Kozienice i Głowaczów nie byłyby w stanie pokryć nawet udziału własnego. Różnica polega na tym, że te nowe tory będą kosztować pół miliarda złotych, a do pustych pociągów z Kozienic trzeba będzie dopłacać krocie. Szkoda, że burmistrz z PiSu, po konsultacjach z posłami z PiSu, nie chciał mnie słuchać i nie uruchomił najpierw szybkiego połączenia z Kozienic do Dęblina (też 25 km) ale…. po istniejących torach (I), a stamtąd Lublin i Warszawa Centralna są w zasięgu godziny. Wtedy za 45 mln zł z Sejmiku można by było to sprawdzić, wykorzystywać komunikacyjnie od zaraz, i dopiero później ocenić zasadność budowy nowych torów ( też 25 km) za pół miliarda do Dobieszyna. Ale władza lokalna wie najlepiej i już wydała 2 mln zł z budżetu Kozienic na pracę studialne, z których wynika, że 900 (!!!) osób na dobę będzie codziennie jeździć z Kozienic do Warszawy, podczas,  gdy faktycznie jeździ busami 100-150. Gdy zapytałem na komisji Sejmiku osobę, która przygotowywała to studium na zlecenie gminy skąd takie wyliczenia i jaka metodyka, usłyszałem w odpowiedzi, że metodyka liczenia jest taka sama jak przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Taką mamy ekonomię komunikacyjną. A burmistrz z zamiast myśleć, to idzie w zaparte. Serdecznie pozdrawiam Czytelników komentuje w serwisie społecznościowym radny Tomasz Śmietanka

Koleją z Kozienic do Radomia i Warszawy

Całkowicie nowa, jednotorowa i zelektryfikowana – taka będzie linia kolejowa Świerże Górne–Dobieszyn. Połączy ona linię kolejową nr 77 (Janików–Świerże Górne) z linią nr 8 Warszawa–Radom. Powstanie 23,5-kilometrowy odcinek. Projekt zakłada również budowę 5 punktów obsługi pasażerskiej, budowę 2 mostów kolejowych oraz usunięcie 23 kolizji z drogami. Odległość od Warszawy wyniesie 107,7 km.

Czytaj więcej

- Reklama -

Ostatnio dodane

Skip to content