17,7 C
Kozienice
wtorek, 22 kwietnia, 2025

Oblicza Muzyki 2025. MCSWE i DKF zapraszają na przegląd filmowy

Popularne

Warto przeczytać

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu oraz Dyskusyjny Klub Filmowy zapraszają na przegląd filmowy – Oblicza Muzyki 2025.

Widzowie obejrzą ponad dwadzieścia filmów w tym pokazy premierowe, dokumentalne, animowane i fabularne, reprezentujące różne gatunki muzyczne (rege, rock, pop, klasyka) oraz najlepsze ścieżki dźwiękowe. Przedstawimy sylwetki znakomitych artystów m.in. Marii Callas, F. Zappa, Eugeniusza Olejarczyka – Siczka, Boba Dylana. Nie zabraknie też rejestracji świetnych koncertów: Talking Heads, Andrĕ Rieu – koncert jubileuszowy z okazji 75 urodzin Maestro oraz słynny koncert zespołu The Doors w Hollywood Bowl.

Odbędzie się również pokaz specjalny filmu polskiego pt.  To tylko rock, który poprowadzi widzów przez meandry polskiej sceny rockowej lat osiemdziesiątych.

Film z lektorem (autorską narrację czyta Dorota Masłowska) oraz napisami dla osób niesłyszących i niedosłyszących.

Wszystkie pokazy odbywają się w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego, z wyjątkiem koncertu Andrĕ Rieu. Karnet na trzy dowolne filmy przeglądu 39 zł. Pojedyncze bilety w sprzedaży przed seansami.

Zastrzegamy sobie prawo zmiany repertuaru z przyczyn niezależnych od kina.

28  III pt. – STOP MAKING SENSE, dokumentalny, zapis koncertu zespołu Talking Heads, reż. Jonathan Demme, USA 1984, 88’ (inauguracja przeglądu). Kultowy film koncertowy Talking Heads w reżyserii Jonathana Demme’a.

Film został zrealizowany w grudniu 1983 roku, w szczytowym momencie kariery zespołu, podczas trasy promującej ich album „Speaking in Tongues”.

Od 28 III – 3 IV KOMPLETNIE NIEZNANY, dramat, muzyczny, biograficzny, reż. James Mangold, USA 2024, 140’

Akcja rozgrywa się na wpływowej nowojorskiej scenie muzycznej początku lat 60. i śledzi błyskawiczną karierę 19-letniego muzyka z Minnesoty, Boba Dylana, jako piosenkarza folkowego, który zaczął pojawiać się w salach koncertowych i na szczytach list przebojów – jego piosenki i tajemniczość stają się światową sensację, której kulminacją był przełomowy występ w elektrycznym rock and rollu na Newport Folk Festival w 1965 roku.

4 – 7 IV  – MARIA CALLAS, biograficzny, melodramat, reż. Pablo Larraín, Niemcy, USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Włochy 2024, 123’ N

Film opowiada historię sopranistki amerykańsko-greckiego pochodzenia, która po burzliwych latach w świetle reflektorów wraca do Paryża, aby tuż przed śmiercią rozliczyć się z własną tożsamością i życiem.

8 – 10 IV  – BETTER MAN. NIESAMOWITY ROBBIE WILLIAMS, muzyczny, biograficzny, reż. Michael Gracey, USA 2024, 134’ N

Porywający portret Robbie’go Williamsa, zwykłego brytyjskiego chłopaka, który podbił świat rozrywki najpierw w zespole Take That, a potem w karierze solowej.

4 IV pt.  – BECOMING LED ZEPPELIN, dokumentalny, reż. Bernard MacMahon, USA, Wielka Brytania 2021, 122’

Ta opowieść, stworzona przez Bernarda MacMahona, wypełniona jest hipnotyzującymi, psychodelicznymi oraz wcześniej niepublikowanymi materiałami filmowymi.

To prawdziwa kinowa podróż przez twórczość i osobiste historie Led Zeppelin. Opowiedziana słowami samych członków zespołu, jest pierwszą oficjalnie autoryzowaną produkcją filmową, która rzuca nowe światło na historię jednej z największych ikon światowego rocka.

10 IV czw.  – RAVE, muzyczny, biograficzny, reż. Dawid Nickel, Łukasz Ronduda, Polska 2024, 79’

Film opowiada o muzyce techno i kulturze rave w Polsce. Przewodnikiem po tym świecie jest dwójka młodych rejwerów z pokolenia Z: Marysia i Janusz oraz Marcello Zamenhoff, performer i jeden z pionierów techno w naszym kraju. Młodzi bohaterowie są zafascynowani modą na lata 90. XX wieku, ale posiadają też krytyczną świadomość naiwności oraz utopijności postulatów osób z pierwszego polskiego pokolenia techno.

15 IV wt.  – PIANOFORTE, dokumentalny, reż. Jakub Piątek, Polska 2023, 89’

Ogromne emocje i szansa, która zdarza się raz w życiu. W trakcie eliminacji jest ich 160, do finału trafia zaledwie 12 osób. Konkurs Chopinowski jest najbardziej prestiżowym wydarzeniem tego typu na świecie. Odbywa się co pięć lat w Warszawie i biorą w nim udział największej sławy pianiści i pianistki. Nieubłagane reguły konkursu sprawiają, że nie dla wszystkich znajdzie się miejsce na podium. To wciągająca opowieść o dojrzewaniu, buncie i muzyce w cieniu ogromnych oczekiwań. Nowy film Kuby Piątka („Primetime”) był hitem festiwalu Sundance i otrzymał Nagrodę Publiczności w czasie największego polskiego festiwalu filmowego – Millennium Docs Against Gravity.

24 IV czw.  – ZAPPA, dokumentalny, reż. Alex Winter, USA 2020, 129’(premiera)

Frank Zappa był ikoną muzyki i kultury rewolucyjnych lat 70. XX wieku. Dziwi fakt, że tak długo trzeba było czekać na jego filmową biografię. Biorąc jednak pod uwagę różnorodność jego muzycznych dokonań, bezkompromisowy stosunek do rzeczywistości i paradoksy biografii, jego życie nie było z pewnością łatwym tematem. Kluczem do stworzenia filmu był dostęp do filmowych i zdjęciowych archiwów, gromadzonych przez samego artystę przez całe życie, aż do śmierci w 1993 roku. Alexowi Winterowi udało się przekonać wdowę po Zappie, Gail, do koncepcji produkcji, która nie jest typowym filmem muzycznym.

27 IV niedz. , 10 V sob. , 1VI niedz.  – ANDRЀ RIEU– NIECH TEN SEN CIĄGLE TRWA, koncert jubileuszowy z okazji 75 urodzin Maestro, 180’

André Rieu skończył niedawno 75 lat i z tej okazji zaprasza do świętowania jego urodzin na pięknym statku, którym – razem ze swoją ukochaną Orkiestrą Johanna Straussa – pływał w październiku ubiegłego roku po rzece Mozie w swym rodzinnym mieście Maastricht.

Tak wszyscy świętowali jego jubileusz, bowiem Maestro urodził się dokładnie 1 października 1949 roku. W kinie i na pokładzie tego statku czeka więc wielkie urodzinowe przyjęcie i wiele przepięknej muzyki!

Nowy kinowy show jest wyrazem uznania dla młodzieńczych snów i marzeń André o założeniu własnej orkiestry i podróżowaniu po całym świecie. To wybór utworów z ulubionych tras koncertowych André.

Większość z tych koncertów nigdy wcześniej nie była pokazywana na dużym ekranie, zatem to szansa, aby zobaczyć kultowe klasyki André po raz pierwszy.

28 IV pon.  – PRZYNOSZĘ CI DZIKOŚĆ, dokumentalny, reż. Dyba Lach, Polska 2024, 72’ (premiera)

Przytłoczony degradacją ukochanej rzeki muzyk postanawia przepłynąć tradycyjną, drewnianą łodzią 1300 km, by symbolicznie odzyskać dla niej dzikość. 40-dniowa podróż pozwala doświadczyć pozaludzkiego świata przyrody z perspektywy człowieka, który uważnie słucha. Zanurzyć się w pierwotnych dźwiękach rzeki, zapomnieć na moment o zakrzyczanej codzienności.

30 IV śr.  – SYMFONIA O UMIERANIU, dramat, obyczajowy, reż. Matthias Glasner , Niemcy 2024, 183’(premiera) N

W centrum tej opowieści jest rodzina, która już dawno zapomniała o łączących ją więzach. Kiedy cierpiący na demencję Gerd trafia do domu opieki, jego żona Lissy zostaje sama. Odpowiedzialność za losy starzejących się rodziców spada na ich syna Toma, cenionego dyrygenta przed czterdziestką, którego życie, zarówno zawodowe, jak i osobiste, przypomina jeden wielki chaos.

Film zdobył dwie nagrody na ubiegłorocznym Berlinale: Srebrny Niedźwiedź – Najlepszy scenariusz, Nagroda Specjalna – Nagroda Gildii Niemieckich Kin Arthousowych

6 V wt.  – DON’T F**K WITH LIROY, dokumentalny, reż. Małgorzata Kowalczyk, Polska 2025, 90’

Opowieść o niesamowitym człowieku, totalnym selfmade man, który stał się pionierem nie tylko polskiej sceny hip-hopowej, ale i politycznej.

Przed tobą stanie nie tylko raper, ale i trudny dzieciak z Kielc, poseł ze swoją misją, a także kochający ojciec. Człowiek, któremu życie dało popalić, a który mimo swojego bagażu, przyniósł innym ulgę walcząc o legalizację medycznej marihuany.

12 V pon.  – P. J HARVEY. A DOG CALLED MONEY, dokumentalny, reż. Seamus Murphy, Irlandia, Wielka Brytania 2019, 92’ (premiera)

Dziecko z ciekawością przyciska twarz do okna samochodu, w którym siedzą: brytyjska artystka PJ Harvey oraz współpracujący z nią, wielokrotnie nagradzany irlandzki fotoreporter i filmowiec Seamus Murphy.

Każda chwila stanowi potencjalną okazję do napisania nowej piosenki, znalezienia dobrego tytułu lub rytmu. Inspiracja zamienia się w poezję, która daje początek piosenkom z albumu „The Hope Six Demolition Project”. Po powrocie do Londynu PJ Harvey nagrywa te utwory ze swoim zespołem w specjalnie zaprojektowanym studiu pod Somerset House w Londynie, które służy jako rodzaj peep show, pozwalającego publiczności obserwować przez lustro weneckie cały proces twórczy.

15 V czw.   – SERCE JAMAJKI, dokumentalny, reż.  Peter Webber, Francja, USA 2019, 99’

Tytuł filmu to nazwa unikalnego projektu, który połączył legendarnych weteranów reggae – takich jak Ken Boothe, Winston McAnuff czy Cedric Myton – oraz ich dużo młodszych kolegów. To spotkanie przyniosło nie tylko znakomitą akustyczną płytę „The Soul of Jamaica” z 2017 roku, ale i potwierdziło żywotność tej muzyki w kolejnych pokoleniach. Film pokazuje, jak dziś wygląda dzień powszedni starszych panów z dredami. Przywołuje także ciemne strony życia na rozkołysanej wyspie i wolnościową atmosferę miejsca, w którym narodził się ów muzyczny fenomen.

16 V pt.  – LEMMY, muzyczny, biograficzny, reż. Greg Olliver, Wes Orshoski, USA 2010, 116’ (premiera)

Mijają cztery dekady od kiedy Lemmy Kilmister i jego Motörhead zmienili na zawsze oblicze rockowej sceny. Dziś, prawie 10 lat po śmierci artysty twórcy prezentują jego burzliwe życie. Lemmy wciąż pije na umór, pali jak smok i koncertuje na całym globie z najgłośniejszym zespołem świata. Życie zgodne z własnymi zasadami, na przekór wszystkiemu co głupie, płytkie i dla poklasku zapewniło mu szacunek środowiska i uwielbienie fanów, czyniąc za życia ikoną Rock & Rolla.

19 V pon.  – KNEECAP. HIP – HOPOWA REWOLUCJA, muzyczny, komedia, dramat, reż. Rich Peppiatt, Irlandia 2024, 105’ N

Trzech mężczyzn zakłada zespół hip-hopowy. Kiedy dołącza do nich nauczyciel JJ Ó Dochartaigh (DJ Próvai), muzyka staje się wyrazem politycznego sprzeciwu. Rapując w ojczystym języku irlandzkim, zespół szybko staje się nieprawdopodobnym figurantem ruchu na rzecz praw obywatelskich, mającego na celu ocalenie swojego języka ojczystego. Mężczyźni podejmują też walkę, próbując pokonać policję, siły paramilitarne i polityków, którzy chcą ich uciszyć.

22 V czw.  – W OGNIU. HISTORIA ANITY PALLENBERG, dokumentalny, biograficzny, reż. Svetlana Zill, Alexis Bloom, USA 2023, 110’

Anita Pallenberg, niemiecka modelka i aktorka, była ikoną lat 60. i 70., znaną z burzliwego życia i romansu z trzema członkami The Rolling Stones.

Film z pamiętnikami czytanymi przez Scarlett Johansson ukazuje jej ekscentryczne życie, niepublikowane wcześniej wspomnienia, archiwalia oraz wpływ na kulturę i modę swojego pokolenia.

29 V czw.  – IDŹ POD PRĄD, muzyczny, biograficzny, reż. Wiesław Paluch, Polska 2024, 97’ N

W drugiej połowie lat 70. kilku nastolatków z Ustrzyk Dolnych, zainspirowanych zespołem Sex Pistols, postanawia grać punk rocka. Tworzą zespół KSU, mimo represji ze strony PRL. Ich bunt przynosi im ogólnopolską popularność.

2 – VI pon.  – INU OH, muzyczny, anime, przygodowy, reż. Masaaki Yuasa, Japonia, Chiny 2021, 98’

Oryginalna historia o dwójce młodych ludzi: Inu-Oh, niezwykłym tancerzu i muzyku, oraz jego towarzyszu Biwie Hōshi, piosenkarzu i poecie. Film przedstawia ich wspólną podróż do sławy w średniowiecznej Japonii, a fabuła łączy w sobie historię, mitologię i fikcję. Animacja w Inu-Oh jest pełna kreatywnych i dynamicznych efektów wizualnych, które wyróżniają ją na tle innych produkcji. Widzowie mogą spodziewać się połączenia tradycyjnych japońskich elementów i nowoczesnej estetyki.

5 VI czw.  – THE BIRTHDAY PARTY: BUNT W NIEBIE, dokumentalny, reż. Ian White, Australia 2023, 98’

Dokument muzyczny opowiadający o muzycznych początkach  jednego z najbardziej interesujących współczesnych artystów – Nicka Cave’a.

10 VI wt.  – TO TYLKO ROCK, obyczajowy, reż. Paweł Karpiński, Polska 1984, 90’ N

Film z lektorem (autorską narrację czyta Dorota Masłowska) i napisami dla osób niesłyszących i niedosłyszących

„To tylko rock” Pawła Karpińskiego był z jednej strony próbą wykorzystania popularności muzyki gitarowej – na ekranie pojawiają się m.in. Lady Pank, Oddział Zamknięty, punkowcy z Dezertera, a nawet zachodni desant w postaci grupy Classix Nouveaux – z drugiej zaś zaglądał pod podszewkę biznesu rozrywkowego, gdzie idealiści i buntownicy nie mieli szans w starciu z pazernymi cynikami, a nawet organizacja festiwalu rockowego (wzorowanego na Jarocinie) wymaga układów i łapówek.

13 VI pt.  – THE DOORS. LIVE AT THE BOWL ’68 , zapis koncertu, reż. Ray Manzarek, USA 2021, 94’

W ramach obchodów 50. rocznicy ostatniego studyjnego albumu The Doors L.A. WOMAN (1971), „The Doors: Live At The Bowl ’68 Special Edition” przekształci kina w sale koncertowe, dając fanom The Doors na całym świecie doświadczenie najbliższe temu, co można zobaczyć na żywo u boku Jima Morrisona, Johna Densmore’a, Raya Manzarka i Robby’ego Kriegera, który stwierdził, że „magia, która została wykonana, aby poprawić jakość obrazu i dźwięku tego koncertu, sprawi, że każdy poczuje się, jakby siedział w pierwszym rzędzie w Hollywood Bowl.

 

 


Czytaj więcej

- Reklama -

Ostatnio dodane

Przejdź do treści